tisdag 4 augusti 2009

12 ton grus

När vi grävde land kom vi/jag på en jättebra idé (tyckde vi då) De fina fyrkanterna av gräsmatta kunde ju användas till att fylla ut gropar i infartsvägarna. Det fungerade vid torrt väder, men blev hål av jordlera vid regn. Och lite regn har vi ju förärats med, minst sagt.
Detta misstag kostade oss nu ett par laxar och besök av en grusbil, som vräkte ut 12 ton stenmjöl. Det kom ett monster (allt är relativt, men i förhållande till våran uppfart är en SUV ett monster)
Jag kände mej som en "stockholmare" när jag fotade chauffören. Han måste ju tänka: tokiga storstadsbor, har de aldrig sett en lastbilschaffis förut? (han visade sig vara min svärfars kusin, men det vet han inte för sambon vågade inte fråga, vi visade svärfar bilden och han bekräftade identiteten, så är det här i Hälsingeskogarna, alltid dyker det upp nån släkting)
Han spridde ut gruset efter bästa förmåga (lite mindre gräsmatta är ju bara tidsbesparande) Sen vidtog det mindre roliga arbetet med att raka ut allt till en harmonisk jämn uppfartsväg. Efter tre tag med krattan hade jag lossat skinn i tumgreppet. Det får bli en annan dag, en med lägre temperatur. Eller förresten, kan man inte åka tusen varv med bilen och platta till det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar