onsdag 23 september 2009

Facebookberoende

Läser just nu en artikel i Aftonbladet om Facebookberoende. Den skildrar att unga tjejer mer och mer blir beroende av facebook. Killarna däremot håller sig till WOW. Det följer ju könsrollerna i vanlig ordning. Tjejer är mer sociala.

Det som är värst är dessa spel, typ MafiaWars och Farmville. Kan inte detta försiggå på en separat sida. Jag blir så irriterad av att behöva scrolla förbi alla dessa ointressanta inlägg. Jag skulle verkligen uppskatta det.Jag tycker det är roligt att veta att en kollega rest utomlands eller blivit förkyld eller alla dessa småsaker som folk delar med sig av.

Däremot förstår jag inte hur folk kan hinna med allt surfande. Jag tror ju att det hänger mycket på vilken typ av jobb man har. Har man tillgång till sin dator på arbetet underlättar det ju. Jag känner ju när man sitter och "plickar" i TV-soffan att man kan få kommentarer av sambon, typ; Vill du inte se filmen, ska jag stänga av. Han kan också testa om jag har fokuset på dataskärmen genom att fråga en massa om det som försigår på TV´n. Så det är klart att det irriterar och upplevs som ointresse av sin partner om man surfar för mycket. Jag andas jämt ut när jag till slut stänger av allt för kvällen, men sen sitter man där och undrar o det finns nåt bra recept på kruskagröt och vill bara fäll upp laptopen och kolla. Beroendet hos mej sitter snarare i att snabbt söka information. Ja, man kan konstatera att nya medier skapar problem.

Summa, summarum; Ge mej ett Facebook utan lekhörna, låt mej ägna mej mer åt människor än maskiner, länge leve Internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar