torsdag 24 september 2009

Matslöseri

Det har ju varit mycket snack om all mat affärerna slänger. Jag tror att det har två orsaker; Dels förlorar affären pengar på det, om jag går till affären för att köpa t.ex. falukorv så får de ju in mera pengar på att jag köper dyr än om jag köper med nedsatt pris. Dels tror jag att handeln är rädda för "skandaler". Vi har väl köttfärsdebacklet i färs(!)kt minne. Man har ju sett kvällstidningars löpsedlar med: "Vi listar snuskbutikerna" "Så sjuk blir du av maten" etc. Man vill inte bli listad som den affär som säljer gammal mat. Mn hävdar också att kunderna inte vil köpa reamat, men det tror jag inte stämmer.

Jag minns för ca 10 år sedan i vår lokala ICA-butik hur handlaren där hade en kyldisk med "kort datum". Det var skitroligt att se om något föll en på läppen. En gång kom jag hem med tre plattor Risifrutti till halva priset. Frukosten och mellanmål var räddat i flera veckor. Men jag är ju en lågpris-shopoholic tror jag. Får en otrolig kick av att koka soppa på en spik. Jag köpte en högst modern blus i Singoalla-stuk för 15:- häromdagen och mös hela dagen.

1 kommentar:

  1. Jag är absolut själsfrände med dig! Underbar känsla när man fyndat. Vi har faktiskt en så'n hörna i vår stora ostbutik här i stan. MMMMM

    SvaraRadera