måndag 5 oktober 2009

Skorpor är gott

Igår var det ju kanelbullens dag och det firade jag genom att baka. Kanelbullar är jag inte så bra på, så det fick bli kardemummaskorpor. Det är så enkelt att göra och så himla gott. Det går inte alls att jämföra med köpeskorpor, som bara smular sönder.
Jag följer helt enkelt rutiga kokbokens recept på långskorpor. Det går mycket fortare än att göra rundskorpor. Brukar göra dubbel sats eftersom flera i släkten älskar mina skorpor.
Det blir got doft i huset nästan en hel dag eftersom det tar ganska lång tid att torka dem. Mycket längre tid än det står i boken iallafall. Under hela processen är de förresten goda. Som deg, som mjuka vetelängder, som halvhårda och till slut som nyhårda med smör som smälter. Sen äter jag dom oftast med smör och honung.
Så nu svärfar är det bara att komma hit imorgon. Kaffe och skorpor och lite golf. Tisdagskvällar är nämligen tv-spelskväll. Sambon och hans far spelar WII, svärmor är på bingo och jag tittar på DVD i sängen (just nu svenska hjärtan) Det är livet på en pinne det!

2 kommentarer:

  1. Milde så gott det ser ut! Vill genast springa ner i köket och sätta till en deg. Varför glömmer jag att göra skorpor när jag vet att det är så gott och inte alls så krångligt heller? Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. P.S Glömde säga att jag är superavundsjuk på din fina gamla trevåningskakburk! Precis en sådan hade vi när jag var liten. Ta väl hand om den.

    SvaraRadera