lördag 3 oktober 2009

Svamptider

Har ägnat ganska mycket tid i skogen för att hitta svamp, men varje gång jag kommer ut i skogen verkar larmet gå "alla ätliga svampar, tag skydd, håll löv över hatten om ni inte kan gömma er på annat sätt, alla ni röda med vita prickar eller ni slemmiga missfoster kan gärna stå kvar". Så där går jag och spanar i bekantas svampställen (är man nyinflyttad får man ju hålla öronen öppna)

Jag hittade dock ganska många fina bruna svampar som verkade shyssta. De fick följa med hem. Plus lite annat som luktade och såg OK ut. Väl hemma kollade jag på nätet och kom fram till att det var kremlor jag hittat. Tydligen utmärkta matsvampar. Rensade och lade i pannan. Lade också i en kremlelik en med bruna skivor och kött. Det fanns tydligen många srters kremlor, så jag trodde att det var en sån. Medans det puttrade tänkte jag att jag noga skulle läsa om de giftiga svamparna för att vara på säkra sidan. Fick då läsa detta:

Toppig giftspindling - Cortinarius rubellus Cooke

En av våra farligaste giftsvampar. Undvik i regel alla bruna svampar med bruna skivor!

Då var det bara att hälla ut alltihopa i diskhon. Så har jag det i svamskogen. Nu vet jag iallafall var det finns vanliga ätliga kremlor. Jag får väl ge mej ut igen. Har gjort lasagne istället på lite överbliven köttfärssås. Gott och ofarligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar