lördag 17 oktober 2009

Vinterlover

Jag har ett problem. Alla sörjer sommaren och bävar över höst och vinter. Jag tycker tvärtom, men det är lite tabu att säga det. Man SKA tycka att sommaren är toppen. Visst är den underbar, men jag tycker inte den är bättre än anda årstider.

Dels älskar jag att köra bil på vintern. Ju värre väder desto bättre. I ett riktigt snökaos trivs jag bäst. Jag vet inte varför, men det känns som jag får använda hjärnan då. Det går inte på sletrian utan det kräver sin förare.

På sommaren är det mest skräpigt och spretigt. Myggor, getingar, spindlar, svett, sand, gräsklippning, varma nätter, varma bilar, bara repriser på TV och en massa måsten; Man måste fiska, man måste grilla, man måste bada, man måste glädjas, man måste trivas, man får inte klaga (det var ju så länge det var så här varmt!!)

På vintern plockar man in allt, syltar, saftar, ställer in och packar ihop. Gud vad skönt! Olja in utemöblerna, gräva upp landet, skaffa uteväxter som kan stå där hela vintern, tänder ljus, sveper in sig, lagar grytor, tar fram varmkläderna.
Vad detta kommer sig av vet jag inte, men jag vet att jag älskar att "ha det trångt" och mysa till det. När jag var liten var det bästa jag visste att samla in husets alla kuddar och lägga dom som en mur runt mej, då kände jag mej trygg. Även idag, när jag ligger i soffan så vill jag ha en kudde på vardera sidan. På sommaren är detta behov svårt att tillgodose, men jag trivs bäst en halvblåsig dag när jag kan lägga mej ute under ett äppelträd med både madrass och täcke. Insekterna är dock svåra att uthärda då oxo, det kryper och kliar.

Nej, nu mår jag som bäst. En massa serier att följa på TV, plädar att rulla in sig i, mycket bra svensk mat i affärernas grönsaksdiskar, underbara färger i naturen. Det är ju fantastiskt att åka i Söderhamn på Kungsgatan när trottoarernas Lönnar slänger gula löv som konfetti på mej. Underbart att lägga sej på natten när höststormen yr så det fladdrar i gardinen. Längtar efter snön. Flisan, vår 8-månaderskatt har inte sett snö. så det ska bli spännande att se hennes reaktion. Det blir ju så vackert och tyst när det snöar. Jag har inte ens något emot slask. Kan inte se nåt negativt med det alls. Bara man har varma kläder och skor. Har ett par nya schalar i chenille, som jag se fram emot och ha. Jackor med varmt gosigt foder är väl underbara. Att sätta sig i en uppvärmd bil. Eller att känna värmen äntligen tina upp bilen.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med om varje ord du skriver om hur skön hösten och vintern är och hur gott det är att boa in sig. På sensommaren brukar jag älska de lite halvkyliga dagarna då jag kan vira in mig i ett täcke i hänhgattan. Min dotter är likadan. Vi kallar det att ligga i en kokong. Ha det så skönt i din kokong i höstrusket!!!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar alla årstiderna, då har man ju lite att vänta på. Judt nu är det så härligt med alla färger och skön luft
    ha det gött
    kram

    SvaraRadera
  3. Sommar = lajvtider .. annars så tar jag hellre hösten.

    SvaraRadera
  4. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    SvaraRadera