måndag 27 april 2009

Äntligen uppkopplad

Jag troddealdrig att jag faktiskt skulle bli beroende av internet. Jag är på resande fot i Västerås och passade pa att skaffa ett mobilt bredbandsabbonemang på Tele2. Detta var i fredags. I sönags var det dags att inviga. Hur det gick? Sådär faktiskt. Jag har ju Linux på denna dator, men på internet finns bra guide till att installera bredband. Trots det så lyckades min dator inte få kontakt med omvärlden. Jag satt i fyra telefonsamtal med kundsupport. Som ni vet av tidigare bravader så har jag en förmåga att hamna i klammeri med rättvisan. Jag menar rättvisan i att kunna skaffa/betala för en tjänst och att faktiskt kunna utnyttja den. Rättvisan är sällan på min sida.

I detta läget skulle man hålla på och konstra med simkortet och pröva det i mobilen/en annan dator/i brödrosten/i badkaret/på tungan. Jag lyckades samtidigt med bravaden att välja arabiska som mitt favvospråk på mobilen och fick ägna en stund åt att kontakta någon som hade ericsson telefon som kunde lotsa mej runt i de bakvända menyerna på arabiska, jag hade ju kunna gå till den Sibyllakiosk som ligger runt hörnet och få det översatt, men jag valde en släkting.

Nåväl, tillslut sade supporten att simkortet var trasigt, men eftersom jag inte var hemma kunde jag ju inte få ett på posten. Jag fick helt enkelt gå till närmaste återförsäljare och skaffa ett nytt kort. Jag gick således till en Phonehouse-butik och träffade en helt underbar säljare, som verkligen hjälpte mej till max, tack för det, vad du nu heter.

Det hela fungerade dock inte förrän jag kom tillbaks från lajvområdet och tänkte pröva en sista gång. Jag tömde inställningsguiden på tidigare nätverk och se där, JAG LYCKADES!
Däremot har musen sslutat fungera, men det ska jag inte belasta datorn med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar