söndag 12 april 2009

Jämlikhet, javisst, men vems?

Jag vet inte hur många gånger små och stora damer sagt att: Oj, en kvinnlig taxichufför! Jag skulle aldrig våga köra taxi på kvällen, är du inte rädd? Man hör ju om allt som händer.

Jag blir faktiskt fruktansvärt trött på den frågan. Jag är inte rädd för att köra taxi. Jag är väldigt medveten om allt som händer i samhället och har största respekt för att både män och kvinnor kan vara rädda i olika lägen. Men jag vill hävda att jämlikhet för mej är inte bara att kvinnor ska ha rätt till alla förmåner som män har utan även rätt att ta del av de risker och nackdelar som män har. Det jag brukar irritera mej på hos de s.k feministerna är att de talas bara om hur bra det är att vara män och att vi kvinnor ska få ta del av lika löner och mindre hushållsarbete, men de talar nästan aldrig om att de ska kämpa för rätten att få byta däck på bilen, lyfta tungt, rensa trekammarbrunnar som kraschat etc. Nej, då är vi kvinnor så tacksamma för att männen finns.

Jag tycker det bästa sättet att bli jämlik är att ta för sej bara. Göra det man vill och sluta gnälla över orättvisor. Vill man som kvinna in i en bolagsstyrelse är det väl bara att kavla upp armarna och börja engagera sej. Om vi kvinnor ska komma ifrån spisen (om man nu vill det) så lämna spisen. Vill du att pappan till dina barn ska vara hemma lika mycket som du när barnen är små så skaffa en karl som vill det.

Sluta gnäll om att karlar gör för lite om du iallafall hela tiden har åsikter om hur dom gör det dom gör. Du skapar alltid din egen tillvaro. Om du tycker att du vill ändra på ditt liv, så gör det, ingen annan kommer att göra det åt dej (speciellt inte feminismen). Om du vill vara jämställd så börja själv att vara det. Gör allt du vill utan att fundera om det är manligt eller kvinnligt så kommer en balans att uppträda, jag lovar.

Dagens lärdom: Ordet Påsk kommer fråm hebrieiskans Pesach (lite osäker på stavning) som betyder "Att gå förbi". Högtiden pesach, den judiska påsken, hålls som en hågkomst över uttåget ur Egypten den natt då påsklammet slaktades och dödsängeln skonade Israels folk genom att skriva detta på deras dörrar¨när Herodes hade påbjudit slakt av alla små pojkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar