onsdag 1 april 2009

Pengar är en förbannelse

Nu är det lite pengar på gång. Lägenhetsaffären är klar och handpenning på gång. Det konstiga med pengar att de är nästan bättre på avstånd. När man inte har dem utan fantiserar om dem. Då tror man att det kommer att bli helt underbart att bara ha dem där, men när de är på väg börjar man oroa sej för att de ska ta slut på en gång. Snålheten sätter in och den generositet man kände innan förbytts i ett ständigt räknande.

Det pratas om pensionsavtal på sextio miljoner och jag kan inte ens begripa den summan. Jag tröstar mej med att jag tror att de kan ha samma känsla: "tusan oxo, nu försvann en miljon på taskiga aktier" "Jag vill ha alla pengar kvar och gärna ha mer och mer" Man kan liksom inte slappna av utan blir panikslagen av tanken på att pengarna ska försvinna, vilket man vet med säkerhet att de gör, och ofta mycket fortare än planerat.

Skattebeslutet kom idag och det var lite spännande att se om man får tillbaks elller inte och det gick åt rätt håll så det blir lite extra till Italienresan.

Som påminnelse om att man inte ska spara på hög, så tuggade jag sönder en lagning och fick åka in akut till "tandhörnan" här i Söderhamn: 800:- för att tugga på en seg godisbit. Måste sluta äta sånt skit.

Dagens lärdom: Hippopotomonstrosesquippedaliophobia betyder fobi för långa ord!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar