tisdag 14 april 2009

Dyra tänder

Idag var jag och skulle laga den tanden som påskgodiset kraschade. Glad i hågen sitter jag där och längtar efter att bli hel i munnen och kunna äta is igen (jag är is-missbrukare)

Ja, säger tandläkaren, det här kan vi ju göra på lite olika sätt, jag ska räkna lite på det. Han vände sig bort och jag hörde hur han plickade på sin dator. Jag gjorde överslag i huvudet på min limit och kom fram till att runt 3 papp är helt ok. Han säger att det hela kommer att sluta på 4 900-. Haksläpp! För en enda tand??? Vad i hela friden är det som kostar? Man får ju ett helt nytt avgassystem till bilen för den summan. Det hela inbegrep tydligen något väldigt avancerat som pelarinplantat. Men jag kan hålla med om att tanden var väldigt mycket borttappad lagning och väldigt lite tand, så jag sa att det var ok. Provisorisk lagning med risk för borttuggning igen skulle oxo kosta runt tusingen, så what the heck!

Så kilopriset på lösgodis om man ska räkna in efterkommande reparationer är skyhögt.

Dagens lärdom: Innan du stoppar något segt i munnen, beräkna vad du är redo aatt betala för de skador som kan uppstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar