fredag 3 juli 2009

Lysmaskars magi

När vi kvällsvattnade i förrgår ropade sambon att vi hade en lysmask vid altantrappan och det stämde. Jag tog kort på den och här är den. Utan blixt med mobilen blev det såhär:
Är den inte fantastisk? Alldeles magisk. Denna dikt hittade jag på nätet:

När den dunkla nattens frid, den dunkla nattens frid kring nejden vilar,
månget blygt förälskat par till skogen ilar.
Komna dit de vilse gå, så lätt de vilse gå i nattens timma.
Därför såsom lyktor små, ja, såsom lyktor små, lysmaskar glimma.
Skimra fram än här än där, då aftonmörkret faller,
pricka ut var vägen är, i snårens täta galler.

Lysmaskar, lysmaskar glimra,
lysmaskar, lysmaskar tindra.
För oss på den rätta leden,
för oss in i lyckans Eden.
Lysmaskar, lysmaskar glimra,
lysmaskar, lysmaskar tindra.
Visa oss de dolda spår, dit bort där kärlek rår.

Vet Ni också varför, säg vet ni varför så klart de glimma?
Av vad kraft de stråla så, ja, kunna stråla så i nattens timma
Hör det svar som sägnen glömt, det svar som sägnen glömt,
ty jag det känner när två hjärtan mötas ömt två hjärtan mötas ömt och blodet bränner
när med kyss och blickars glöd sig känslan samman gjuter
dessa flammors överflöd det skälmska krypet njuter.

Författaren tror jag heter Paul Linke.

1 kommentar:

  1. Äntligen hittade jag dikten/visan som jag hörde som barn. Har letat på nätet rätt länge nu. Min mamma brukade sjunga den för mig när vi var på landet och skulle sova. Det var kanske mer en vuxenvisa men det var nog lite typiskt mina föräldrar, att sjunga den även för oss barn.
    Ska googla vidare på författaren.
    Hej och Tack för hjälpen. Lotta

    SvaraRadera