onsdag 1 juli 2009

Storfiskaren

Igår eftermiddag bar det av på Florsjön. Först var det lite blåsigt och att sambon promt skulle rätt ut till mitten av sjön i en nylagad, men inte kollad båt kändes sådär. Jag var faktskt lite rädd. Undrade hur långt jag skulle orka simma med sambon på släp (han hävdar att han simmar dåligt)

Nåväl, vi fann på att vi inte kunde finna lä på andra sidan sjön heller så vi återvända till "vår" sida av sjön. Vi saknar ankare så vi styre in i vassen och satt sen där och kastade. Vinden mojnade och det blev riktigt mysigt väder.

Sambon drog upp abborre efter abborre och flera små gäddor. Jag fick ingenting och då började den där krypande surheten som gör att man bara vill åka hem. Jag härdade ut ett slag, bytte drag, men inget hände. Vi styrde ut lite från vasskanten och kastade in mot vassen istället. Plötsligt får jag en hyfsad gädda. Slirbromsen på min rulle var lite för hård så gäddan försökte vira spöt kring båten, men vi fick upp den. Nu var man på G igen. "Inte ska vi hem på länge?"

Jag fick sen en hel del abborrar. Vi såg dem t.o.m. slåss om oss i vattnet. Sambon fick napp på sitt hängande drag när han hjälpte mej med en abborre (jag är inte så förtjust i själva dödandet)

Som avslutning på fisketuren skulle vi trolla efter gös ett tag. Vi sitter där och puttrar (nej visst nej, vi har elmotor, så vi bara surrar) Plötsligt får jag hugg och det är nåt stort! Vi hjälps åt och med gemensamma krafter kommer det en jättegädda (allt är ju relativt, man med tanke på att det var mitt livs andra gädda tyckte jag den var enorm) Vi fick lov att vira in den i håvnätet och klubba ihjäl den med en paddel. När vi kom hem överfölls vi av hungriga katter. De fick mumsa på gädda. När vi (sambon)till slut hade filéat alla fiskar var klockan midnatt. En bra semesterdag helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar