lördag 18 juli 2009

Pelargoner är spännande

Jag har upptäckt att det finns många läckra småblommiga doftpelargoner. Jag är med i en slags plantklubb: Min lilla trädgård.

Då får man utvalda plantor 9 gånger om året. Det kan vara allt möjligt mellan himmel och jord; Physalis, cumquats, lavendel, orkidéer mm.

I våras kom det tre olika doftpelargoner. Tre plantor av vardera. Jag planterade de små gynnarna och nu börjar de blomma. Små underbara blommor. Den lila sorten med "ögon" är en sort som sägs skrämma bort myggor. Jag har väl inte märk på någon myggskrämmareffekt, men vackra är dom och luktar gott gör dom allihop.


Jag kommer ihåg när jag var liten och var hemma hos en av mammas väninnor och hon hade flera exemplar av "Dr Westerlund". Det var så fantastiskt att gnugga bladen och lukta, det var nästan så jag tyckte att det luktade lite för starkt. Jag visste ju inte då ens att det var pelargoner, men jag kommer ihåg lukten.

Genom åren har jag bara köpt de obligatoriska pelargonerna som man hade i uterummet på sommaren. jag brydde mej aldrig om att försöka övervintra dem. Jag har helt enkelt inget svalt utrymme att förvara dem på vintern. Men nu känner jag ett ansvar. Jag ska banne mej få dessa godingar att återkomma sommar efter sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar