lördag 14 mars 2009

Första solsittingen med tillbehör


Kalas! nu går det att sitta ute i solen. Tog lördagstidningen, en stol, en katt och satte mej ute i solen och läste. Tittade sen på en snödriva och såg att det rörde sej!!! Hua, vad är detta? Tittade nära och såg att det hoppade omkring. Över hela snödrivan. Såg oxo till min förskräckelse att det såg ut som ett kryp jag faktiskt hade i sängen förra sommaren.

Det var några veckor med värmebölja, så jag låg ofta i sovrummets dunkel och tittade på "Mordkommissionen". Plötsligt känner jag hur det kryper på låret. Jag lyfter upp täcket och ser en liten gynnare som hoppar iväg. Jag blir livrädd, löss eller loppor! Sambon var borta och jobbade så jag rusade upp och satt i timmar och söke på internet efter lämpligt djur. Hittade ingenting och sa inget heller till sambon. Det hela föll i glömska ända tills nu när snön vimlar av dessa små gynnare. Sökte på insekter på snö och hittade ett forum med lite bilder och grejer. Det hela är hoppstjärt, vilka när de är i snön kallas snöloppa. Phu, det var inget djur som smittar eller suger blod.

Dagens lärdom: Allt är inte loppor som hoppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar