torsdag 26 mars 2009

Kaffepremiär

När jag efter 1,5 år fortfarande packar upp flyttgrejer så hittade jag en ganska gammal (skulle tippa på 25 - 30 år) espressomaskin. Philips EspressoDuo. Tänkte att jag skulle få den att funka vilket oxo gick. Köpte espresso-kaffe på burk och satte igång. Hittade lite recept och tips på nätet. Måste ju testa och faktum var att espresso var ganska gott. Det ska ju dessutom vara nyttigare med mindre koffein och garvsyra än vanligt kaffe.

På eftermiddagen skulle vi försöka få till cappucino, men vi är inte riktigt sams med "ångvispen" eller vad det heter. Så det får duga med espresso så länge.

Nu håller jag på att tillaga "Allans Japanska kotletter" Det var min pappas paradrätt. Man marinerar ett par kotletter i 0,5 dl olja, 1 msk soya, en halv hackad lök, 1 vitlöksklyfta, 0,5 msk vinäger, 0,5 tsk koriander och svartpeppar. Marinera direkt i et ungsfast form. Efter ett par timmars marinering (eller vad man nu har tid med) så sätter man in fatet i 225 grader i ugnen i 30 minuter. De blir skitgott och man behöver inte steka och osa. Cole Slow är suvve till. Detta är en bra bjudrätt eftersom man inte behöver passa nån stekning. Öka bara på receptet. Bon Apetit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar