lördag 7 februari 2009

Mannen och maskinen

Vad är det med män och maskiner? Jag menar, går nånting att göra med en maskin eller iallafall något motordrivet så är dom där och jobbar. Om tvätthängning gick att göra helt mekaniskt, nån slags maksin som snodde med sig de blöta kläderna och fick de upphängda på linan så skulle jag aldrig behöva bry mej mer.

Jag har ett annat bra exempel. Burköppning: Jag har en snygg illröd "Klara" på väggen som öppnar burkar på ett nafs. Sambon föredrar en elektrisk sak som ska tas fram ur skåpet (sambon orkar inte skruva upp den nånstans) stickas in i ett uttag, burken ska sedan apteras (inte så lätt, nån magnet som ska hamna rätt, så locket blir kvar) sedan måste man hålla maskin och burk och trycka på en knapp, varvid burken snurrar och öppnas (i bästa fall). Men den är ju iallafall elektrisk! Jag blir helt fascinerad varje gång, tur att de flesta burkar nu har "ögla".

Sen har vi snöslungan, guds gåva till mannen! Oavsett väder så glänser det till i sambons annars slöa blick, "har det snöat kanske?" Oavsett trötthet, värk, kyla, feber (jo, han snöröjde i 39,8 C) så drar han igång det lilla monstret och stretar runt. Tack gode gud!

Matlagning har ännu inte blivit tillräckligt motordrivet, men måste fortfarande mäta upp, skära till, strimla, steka och dona, men sambon har skymtat ett ljus i tunneln, på TV-shop presenterar de en modul där du bara lägger in den frysta maten i en maksin med glaslock och ut kommer färdiga rätter. Jag känner det som om någon tog av mej glädjen att mixtra vid spisen, men sambon vädrar morgonluft. Kanske en som modul snart finns i ett kök nära mej, Hua!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar