söndag 15 februari 2009

Söndag i soffan efter nattligt strömavbrott

Nu har man tillbringat nästan en hel dag i soffan. Slutade jobba 03 inatt. När jag kom hem var huset helt nedsläckt. Jag hade med mig vattendunkar (hr lite gult vatten) så det var lite att trixa med. Hittade inte nyckelålet i mörkret och svor över sambon som jag trodde hade släckt allt i el-spar-iver (har haft lite tuffa elräkningar) Väl inne upptäcker jag att det inte går att tända en enda lampa, strömmen var väck. Går ut på vägen igen och spanar mot grannen, man brukar alltid se deras utebelysning, men nej, inte en ljus. Går in och tänder lite stearinljus 0ch letar reda på senaste elräkningen där det inte bara står en hiskeligt stor summa att betala utan oxo ett telefonnummer om man har strömavbrott. "det är just nu strömavbrott i Bollnäs, Rengsjö, Söderhamn och Mo med omnejd (hos oss ), vi felsöker och återkommer på detta meddelande när vi vet när strömmen kommer tillbaks" Alltså ett väl utspritt strömavbrott. Det känns lite skönt för det är ju krångligare att vara ensam om avbrott.

Kände på elemeten, kalla, och tyckte att det var ganska kallt inne. Gick upp och väckte sambon som efter en Alla Hjärtans Dag med grabbarna (ja älskling, jag tänker tjata lite mer) sov ljudligt. Observerade att han iallafall hade raggsockorna på sig så det skulle nog inte gå någon nöd på honom. Gick sedan själv och lade med i extrasängen med pyamas på. Ringde telefonsvararnumret ett par gånger, men fortfarande ingen ström. Började känna mej lite kulen och fantiserade om en vardag utan ström. Vaknade dock nån gång vid 6-tiden av att det blev ljust här och där i fönstren, skönt, strömmen tillbaks. Somnade skönt och tryggt igen.

Sedan har det varit en lång dag i soffhörnet då jag inte gjort så mycket med än tittat på dumburken och sovit framför densamma.

Dagens lärdom: Av alla människor som någonsin levt på jorden lever 10 % av dem just nu, sug på den ni!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar