fredag 6 februari 2009

Torsdagsnatt i Söderhamn

Ja, torsdagsnatten verkar bli lugn. Det är tre krogar öppna i Söderhamn, men det är bara några vilsna själar ute. Jag antar att det är samma personer som tar varje tillfälle till en bärs och lite umgänge med andra. Umgänget med andra underlättas (gör det egentligen det?) här i trakten av alkohol på ett sätt som först chockade mej. Jag förstod så småningom att alkoholintag är ett sätt att leva här på ett helt annat sätt än längre söderut. Nu vet jag att jag generaliserar grovt. kanske storleken på stad oxo är en bit i pusslet. Det finns inte så mycket annat att göra, kan man lite slarvigt säga.

Problemet är hur anpassningen för mej som är nyinflyttad ska gå till. Ska jag göra som alla säger och dricka som "alla andra"? Eller finns det faktiskt plats för en annorlunda festare?

Det är samma sak när man kör berusade personer i sin taxi. Om man koncentrerar sej på att köra så tycker en del berusade kunder att man bara är sur och omöjlig. Enda sättet att helt slippa kommentarer är att själv flabba som en dåre och skratta åt även de tristaste skämt som man redan hört tusen gånger. Man orkar inte det jämt. Ibland blir man arg, men man får bara bita ihop och välja för "kunden har ju alltid rätt". Kunden vet alltid vilken väg som är bäst, hur fort man ska köra, vilken musik man ska lyssna på, vad resan borde kosta etc etc. Samtidigt är det så himla kul att köra taxi för det mesta. Rara människor som är tacksamma för att man finns. Glada krogbesökare, som inte behöver ta ut ilskan på mej utan kan slappna av och konversera normalt. Den klapp på kinden jag fick av en kund idag gjorde mej alldeles glad i hela kroppen och damen som tyckte det var så roligt att prata med mej att hon för en stund glömde sina krämpor flrgyllde oxo min dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar