tisdag 16 juni 2009

Hjärnsläpp och besiktning


Besiktningsdags. Jag bara hatar det. I samma klass som tandläkarbesök och deklaration i stenåldern när man fick fixa allt själv.

Eftersom bilen stått på verkstaden i tre veckor och berget av saker att slänga växt, tänkte praktiska jag att det var väl lika bra att lasta bilen full. Jag var så nöjd att kunna kombinera nytta med olust. Jag förstod direkt när jag kom till besiktningen att jag totalt haft huvudet under armen. Utanför rullade en tjäck text att man skulle ha varningstriangel och bälten klara för inspektion. Baksätena var nedfällda och belamrade med skräp. Kände mej som en "sån där tant som inte har koll på läget" Jag som brukar vara så smart!!! Nu var jag säker på att få pröjsa några hundralappar för klanteriet.

Besiktningsmannen sade att "det är ju som det är" "det är ju ingen bra idé att komma hit med bilen full med sopor" Jag kände mej som en nolla. Han började på och till slut var det bara fel på positionsbelysningen. Han sa: "tänk på det nästa gång att alla bälten ska gå att kolla, jag hade kunnat avbryta besiktningen om jag ville" Tuché. Jag klarade mej!!! Otroligt. Sambon var övertygad om att jag flörtat mej till "vinsten"

Dagens lärdom: (förutom hur man bär sig åt vid besiktning) Ordet kravatt och krabat kommer båda från ordet Kroat (en person från kroatien) Det härstammar från 30-åriga kriget när Napoleon föredrog de orädda kroaterna som soldater. De visade stolt sin tillhörighet geom att bära en s.k. ryttarschal med speciell knytning runt halsen. Detta utvecklades till kravatt av fransmännen och sedemera den vanliga slipsen. Alltså; En krabat är en orädd rackare och en kravatt är en sorts slipsknut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar