tisdag 2 juni 2009

Orolig för språket

Ibland kan jag oroa mej för det svenska språket och allmänbildningen i största allmänhet. Man har ju sett i t.ex Jay Lenos show hur korkade många amerikanare verkar och då brukar jag tänka att svenskar iallafall är smartare, men idag såg jag lika korkade svenskar. I programmet "språkresan" på SVT hade man ett inslag som hette språktestet. Man frågade personer ute på gatan vad ordet EXIL betydde. Alla äldre svarade rätt, men de yngre hade inte en aning. En tjej sa: Det låter som något medel i en tv-reklam, "denna kräm innehåller EXIL".

Jag vill inte låta nedlåtande för exil är inget enkelt ord, men det var så tydligt en åldersfråga, och att tjejen direkt drog paraleller till TV. Jag kan då känna mej orolig för vad vi lär oss via TV´n.

Nu tittar jag själv på tv och en dokusåpa om rika kärringar i USA. Man baxnar. En dotter hade fått sin första bil och hade direkt av knappen till fönsterhissarna. Då sköt underläppen ut och hon krävde en ny bil eftersom denna var sönder. Sen sa hon till kameran: Om inte mamma köper mej en ny bil så tror jag inte att hon älskar mej. Det är så vi visar våran kärlek här!!

Man tar sig för pannan!

Dagens lärdom: Man har hittat ett skelett med en tegelsten inslagen mellan käkarna. Man tror att det var en åtgärd för att hindra "vampyren" från att tugga vidare på sina offer. Detta hände på 1500-talet under en pest epidemi på en venitiansk ö. Man begravde 50 000 pestoffer och förväxlade troligen förekomsten av blod i munnen för vampyri (eller vampyrism eller vad det kan heta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar