måndag 1 juni 2009

Gräsänka

Sambon åkte iväg tre, fyra dagar med en dags varsel. Planering, what´s the shit. nej, det är kalasbra att han får jobba och få lite extrapengar till sommaren. Här är lite bilderpå hans intresse och vurm för tillfället: Samlarutgåvor av filmer. Tradera är fullt med fynd att göra.
Jag är ledig tre dagar nu och vet inte riktigt vad jag ska göra. Idag har jag bakat, planterat, dammsugit, och sovit. Låter som en bra dag eller hur?

Igår var det ju Mors dag och jag har bara en kommentar: Lägg ner skiten. Jag låter besviken eller hur?

Ikväll ska jag titta på reprisen av kultserien "Hammarkullen". Ska bli lajbans.

Dagens lärdom: Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar